Pilates za starejše ali naj kaj vse mora biti inštruktor pozoren pri seniorjih

Zanimanje za ohranjanje in izboljševanje kvalitete življenja starejših s pomočjo fizične aktivnosti, se neizmerno povečuje. Za veliko večino pa žal s starostjo pride tudi do povečanja fizičnih omejitev in zdravstvenih težav, zato je izjemno pomembno pravilno načrtovanje vaj, izbira optimalnega načina gibanja in razumevanje telesne rekreacije pri starejših. Pilates je močno orodje v boju proti preprečevanju težav, ki jih prinese staranje in odličen pripomoček za ohranjanje vitalnih funkcij posameznih mišic in sklepov, vendar mora biti natančno naučen in izvajan v območju varnih obsegov gibov.

Biomehanika in fiziologija

Najpomembnejša zahteva za učenje starejših je poleg osnovnega znanja anatomije dobro razumevanje biomehanike in fiziologije. Inštruktor mora razumeti kaj se dogaja med procesom staranja in kako to lahko vpliva na način premikanja telesa in na sklepno funkcijo. S staranjem ljudje izgubijo mobilnost tudi zaradi psiholoških sprememb.

Pri učenju starejše populacije je potrebno upoštevati ogromno spremenljivk: leta, fizična pripravljenost, življenjski slog, zavedanje lastnega telesa in še veliko drugih. Inštruktor bi moral vedno začeti najprej z ocenjevanjem klientovih potreb in ciljev. Če delamo s stranko, ki je fizično omejena in ima kakršen koli telesni deficit, začnemo ponavadi z preprostimi vajami, ki mobilizirajo sklepe – na primer dvigovanje ramen in kroženje v zapestjih – kasneje začnemo s stabilizacijo in krepitvijo. Del procesa je tudi ocenjevanje mobilnosti sklepov. Ali lahko obrnejo glavo? Ali se premikajo v vseh ravninah gibanja? Ni namreč mogoče začeti stabilizirati in krepiti nekaj, kar ni gibljivo.

Pri biomehaniki gre vedno za pravilno pozicioniranje telesa in spremljanje njegovih orientacij proti gravitaciji, kar dovoli koristne gibalne vzorce in poveča učinkovitost z najmanjšim možnim deležem napora, medtem ko stabilizira doseg giba osebe, ki izvaja vaje pilatesa. Poskušanje doseganja nenadnih, hitrih sprememb hitrosti ali ravnine gibanja v prostoru, lahko prej škoduje kot koristi stranki. Cilj je opazovati gibanje stranke, da lahko najdemo in analiziramo gibalne vzorce in opazujemo ter popravljamo poravnavo na boljše. Hočemo namreč doseči počasne in primerne spremembe za optimalno biomehaniko.

Starejša populacija ima praviloma slabo telesno držo že vrsto let, zato pri njih traja proces popravljanja drže dlje kot v primerjavi z mlajšimi strankami. Ni mogoče popraviti 30 let slabe telesne drže v enem dnevu, kot to nekateri pričakujejo. To bi bilo nevarno in neprimerno. Po drugi strani je veliko starejših oseb vitalnih, zdravih, živahnih ter pripravljenih na izziv, ki jih ponuja gibanje pilatesa. V splošnem pilates ponuja metodo komuniciranja z ljudmi o njihovih telesih, kaj lahko sami naredijo oziroma kaj bi morali narediti, da bi se lahko veselili novih podvigov na varen in primeren način.

Vsak inštruktor mora poznati »trikotnik informacij«:

– o »znanosti človeškega gibanja«,

– poznati mora osebo s katero dela in

– razumeti pilates repertoar, ki ga mora poznati do samega jedra.

Poznati je potrebno možne prilagoditve vsake vaje in morebitne nevarnosti pri posameznih izvedbah, še posebej pri delu s starejšo populacijo. Ležanje na hrbtu in delo z nogami se smatra kot varna vaja, a odpiranje prsnega koša na reformerju bi bilo lahko težavno, če stranka ni dobro seznanjena z izvedbo vaje in nima dobre telesne kontrole. Pri tej vaji je center gravitacije visoko, usmerjeni smo stran od reformerja in če stranka spusti vzmet prehitro, lahko drsnik nekontrolirano zleze nazaj, kar ustvari nestabilnost in stranka lahko pade v prostor med vodili reformerja. Občutek je lahko tak, kot da bi preprogo potegnili izpod nog.

Oprema in pripomočki

Pri doseganju optimalnih rezultatov pri delu s starejšimi je ključna uporaba pripomočkov in naprav, ki so primerne zanje. Cadillac je naprava, ki jo pogosto uporabimo pri delu s starejšimi, saj je bolj udoben od reformerja zaradi višine. Cadilac se tudi ne premika pod njimi – premikanje je lahko moteče za ravnotežje seniorja. Tudi naprava za pilates imenovana chair (stol) je izjemno priljubljena med starejšo populacijo. Za boljši občutek ga postavimo k steni, saj se potem oseba počuti bolj varno in stabilno, če ve da je stena v bližini. Dejstvo je, da ko nekomu postane neprijetno, pride do strahu in tam kjer je strah, je največkrat prisotna tudi disfunkcija v telesu.

Poudarek mora biti na temu, da inštruktor zagotovi udoben način varne vadbe. Včasih to pomeni, da uporabimo ročko namesto zanke za vaje z rokami oziroma uporabimo mehkejšo zanko za noge. Izbira težavnosti vzmeti je tudi zelo pomembna, saj so nekatere vaje lahko zelo nestabilne za seniorje. Potrebna je pazljivost pri vajah, ki vključujejo kolk, kot so kroženje iz kolka ali pa vaja žaba. Če se te vaje izvajajo na prelahki stopnji, je velika verjetnost, da stranka ne bo imela kontrole. Če je vzmet pretežka, pa lahko stranko dejansko potisne iz reformerja. Poznavanje potencialnih kontraindikacij vaj je torej izjemno pomemben del pri procesu učenja pilatesa na varen način.

Eden pomembnejših protokolov, ki jih moramo upoštevati pri delu s seniorji je tudi omejevanje katerekoli fleksije z dodatno obremenitvijo, razen če je inštruktor popolnoma prepričan, da stranka nima osteoporoze, osteopenije ali disfunkcijo diskov.

Pri pilatesu je lahko prisotnih veliko fleksij in to je lahko čudovito, saj poudarek na učenju pravilne hrbtne fleksije vključuje občutek dejanskega podaljševanja, občutek dviganja in dekompresije gibanja. Za veliko strank pa žal poudarek na fleksiji hrbtenice ne bo primeren, zato se osredotočamo bolj na stabilizacijo trupa in funkcijo celotnega telesa, s poudarkom na jedru in od tod širimo mišično aktivacijo navzven.

Dobra stvar pri metodi pilatesa je ta, da lahko veliko konceptov, ki jih spoznaš v enem položaju, ponoviš tudi v drugih položajih. Lahko izvajamo biomehanično preproste gibe v supiniranem položaju, jih vzamemo v položaj, ko ležimo na trebuhu, potem v sedeč in neposredno tudi v stoječ položaj. Tak način napredovanja je zelo dober pri integriranju petih osnovnih principov v vsakdanji način življenja posameznika.

Vloga inštruktorskih veščin

Inštruktorske veščine so pomemben element pri delu s starejšimi.  Vendar če ljudem posredujete preveliko količino informacij, ki jih morajo upoštevati naenkrat pri vadbi, lahko hitro postanejo zmedeni. Povejte jim raje preproste postopke, ki se jih morajo držati in boste imeli več uspeha. Seveda, se to nanaša na vse ljudi, ki jih učite.

Izbira načina podajanja navodil in informacij za posamezno vajo, je odvisna od spola in od starosti. Večja razlika je med učenjem žensk ter moških kot pa med mlado in starejšo populacijo. Vsekakor je pa vse odvisno od posameznika in kako posameznik razmišlja. Izbiramo lahko med verbalnim načinom vodenja, taktilnim načinom vodenja, občasno tudi z demonstracijskim načinom vodenje. Načine kako bomo določeno osebo popeljali skozi vaje je odvisno od raznovrstnih dejavnikov, ki niso niti tako pomembni, če zadostimo kvalitetnemu gibanju. Ne glede na to namreč kako stranko popeljemo skozi vaje najpomembnejši element še vedno ostane gibanje. In če je le-to kvalitetno izvedeno in stranki pomaga, smo dosegli svoj namen.

Pilates je torej ena najbolj efektivnih in funkcionalnih vadb, ki pomagajo starejši populaciji pri ohranjanju zdravja in splošnega dobrega počutja. Vendar se je potrebno zavedati, da se mora pilates prakticirati v varnem in primernem okolju, pod budnim očesom certificiranih, dobro izobraženih inštruktorjev, ki se zavedajo pomena posamezne vaje in smisla, ki ga želijo doseči pri aktivaciji določenih mišičnih skupin glede na težave, ki jih ima oseba, ki se za vadbo pilatesa odloči.