Blog

Blog

Pilates za starejše ali naj kaj vse mora biti inštruktor pozoren pri seniorjih

Zanimanje za ohranjanje in izboljševanje kvalitete življenja starejših s pomočjo fizične aktivnosti, se neizmerno povečuje. Za veliko večino pa žal s starostjo pride tudi do povečanja fizičnih omejitev in zdravstvenih težav, zato je izjemno pomembno pravilno načrtovanje vaj, izbira optimalnega načina gibanja in razumevanje telesne rekreacije pri starejših. Pilates je močno orodje v boju proti preprečevanju težav, ki jih prinese staranje in odličen pripomoček za ohranjanje vitalnih funkcij posameznih mišic in sklepov, vendar mora biti natančno naučen in izvajan v območju varnih obsegov gibov.

Biomehanika in fiziologija

Najpomembnejša zahteva za učenje starejših je poleg osnovnega znanja anatomije dobro razumevanje biomehanike in fiziologije. Inštruktor mora razumeti kaj se dogaja med procesom staranja in kako to lahko vpliva na način premikanja telesa in na sklepno funkcijo. S staranjem ljudje izgubijo mobilnost tudi zaradi psiholoških sprememb.

Pri učenju starejše populacije je potrebno upoštevati ogromno spremenljivk: leta, fizična pripravljenost, življenjski slog, zavedanje lastnega telesa in še veliko drugih. Inštruktor bi moral vedno začeti najprej z ocenjevanjem klientovih potreb in ciljev. Če delamo s stranko, ki je fizično omejena in ima kakršen koli telesni deficit, začnemo ponavadi z preprostimi vajami, ki mobilizirajo sklepe – na primer dvigovanje ramen in kroženje v zapestjih – kasneje začnemo s stabilizacijo in krepitvijo. Del procesa je tudi ocenjevanje mobilnosti sklepov. Ali lahko obrnejo glavo? Ali se premikajo v vseh ravninah gibanja? Ni namreč mogoče začeti stabilizirati in krepiti nekaj, kar ni gibljivo.

Pri biomehaniki gre vedno za pravilno pozicioniranje telesa in spremljanje njegovih orientacij proti gravitaciji, kar dovoli koristne gibalne vzorce in poveča učinkovitost z najmanjšim možnim deležem napora, medtem ko stabilizira doseg giba osebe, ki izvaja vaje pilatesa. Poskušanje doseganja nenadnih, hitrih sprememb hitrosti ali ravnine gibanja v prostoru, lahko prej škoduje kot koristi stranki. Cilj je opazovati gibanje stranke, da lahko najdemo in analiziramo gibalne vzorce in opazujemo ter popravljamo poravnavo na boljše. Hočemo namreč doseči počasne in primerne spremembe za optimalno biomehaniko.

Starejša populacija ima praviloma slabo telesno držo že vrsto let, zato pri njih traja proces popravljanja drže dlje kot v primerjavi z mlajšimi strankami. Ni mogoče popraviti 30 let slabe telesne drže v enem dnevu, kot to nekateri pričakujejo. To bi bilo nevarno in neprimerno. Po drugi strani je veliko starejših oseb vitalnih, zdravih, živahnih ter pripravljenih na izziv, ki jih ponuja gibanje pilatesa. V splošnem pilates ponuja metodo komuniciranja z ljudmi o njihovih telesih, kaj lahko sami naredijo oziroma kaj bi morali narediti, da bi se lahko veselili novih podvigov na varen in primeren način.

(več …)