Blog

Blog

Jogisti, pazite na vaše sklepe

Charlotte Bell je odkrila jogo leta 1982 in jo je redno prakticirala vse od takrat. Jogo je pričela učiti 1989 in prakticirala Vipassana meditacijo 25 let ter tako združevala ozaveščenost v svoje ure. Pred kratkim je ustanovila Mindful Yoga Collective v Salt Lake City-u. Je avtor dveh knjig (Mindful Yoga, Mindful Life ter Yoga for Meditators) in prav tako piše kolumne za Catalyst Magazine in blogira na Hugger Mugger Yoga Products blogu.

Prevod njenega članka je naša želja po boljši ozaveščenosti vseh, ki se ukvarjajo z mojstrovino joge. Zaradi želje po boljšem razumevanju raztezanja je torej potrebno znanje. Upamo, da vas s prevodom članka spodbudimo k dodatnemu raziskovanju.

“Prejšnjo pomlad sem bila počaščena, saj sem dobila povabilo, da bi sodelovala pri treningu v Avenues Yoga studiu v Salt Lake Cityju. Dvajset radovednih in iskrenih udeležencev se nam je pridružilo pri našem bolj počasnem pristopu k praksi asan, saj več poudarjamo meditacijo in filozofijo. Navdahnjena sem, ko vem, da ta skupina učiteljev prinaša svoje znanje in modrost v svet joge.

Že na samem začetku treninga je ena od udeleženk, ki uči v fitnes studiu zastavila zelo pomembno vprašanje. Razložila je, da je ena od njenih vadečih postala nenavadno gibljiva pred ovulacijo (najbrž zaradi prisotnosti hormona relaxina, ki sprošča ligamente, ki povezujejo različne sklepe v medenici – kolčni, sakroiliakalni in simfizo). Sama je povedala, da je spodbujala vadečo naj gre globje v položaje v tem obdobju, saj je bolj gibljiva v tem trenutku. Vprašanje se je glasilo: »Ali naj nadaljujem s tem?«

Dvajset let nazaj bi odgovorila pritrdilno. V bistvu, sem spodbujala ženske naj izkoristijo njihovo z relaksinom podkrepljeno gibljivost, tudi med nosečnostjo. Vendar nič več. K sreči se je med tretjim učenjem anatomije in utrjevanju pomembnosti razumevanja struktur ligamentov in tetiv bistvo končno usedlo. Za obrazložitev: ligamenti povezujejo kost s kostjo v naših sklepih; tetive povezujejo mišico s kostjo v sklepih. ) Ligamenti in tetive so sestavljeni iz gostega kolagenskega povezovalnega tkiva. Ligamenti so gosta, fibrozna tkiva, ki so ustvarjeni za omejevanje gibov naših sklepov.

Prosim ponovite to tri krat: Ligameti so ustvarjeni za omejevanje gibov naših sklepov.

To je tudi zelo pomembno: ligamenti in tetive so avaskularno tkivo, kar pomeni, da nimajo lastne prekrvavitve. Kisik in ostale hranljive snovi pridejo v ligamente in tetive iz celic zunaj tkiva. Ker morajo biti te strukture močne, so večinoma sestavljene iz kolagenskih vlaken z nekaj elastina za ustvarjanje rahlega raztega. Ne zvijte svojega telesa!

Ste si že kdaj zvili gleženj? Koliko časa je potreboval, da se je pozdravil in ali se je kdaj vrnil na prejšnjo stabilnost? Ko si zvijemo gleženj, prekomerno raztegnemo ligamente. Ker je tkivo avaskularno, se ne zaceli tako hitro kot se mišica. Ligamenti nimajo spomina kot ga ima mišično tkivo. Ko prekomerno raztegnemo ligamente, obstaja dobra možnost, da se ne bodo vrnili v prejšnjo dolžino.

Tkivo ligametov

Če imajo ligamenti namen varovanja sklepov s tem, ko jim omejujejo gibljivost, neprestano, prekomerno raztezanje sklepov lahko čez čas pripelje do nestabilnosti sklepov. Poznam veliko ljudi, ki resno prakticirajo jogo in so sedaj v petdesetih letih (tudi jaz sem med njimi) in obžalujejo prekomerno raztezanje sklepov. Veliko preveč dolgoletnih praktikantov joge ima sedaj umetne sklepe, ki sedaj nadomeščajo prekomerno uporabljene. Tiste izrazito privlačne poze izpred mnogih let nazaj niso bile vredne posledic.

Gibljivi ljudje imajo veliko močnejšo tendenco k prekomernem raztezanju sklepov kot ljudje z omejeno gibljivostjo. Le-ti so ponavadi oboroženi s prodorno filozofijo kot je: brez bolečine ni napredka, mi raztegljivi radi raztezamo, dokler ne čutimo bolečine. Ker so naše mišice dovolj ohlapne, da ne čutimo omejitve lahko kolapsiramo v sklepe, ker je občutljivost nezadostna. Ne le, da to prekomerno razteza naše ligamente, lahko tudi obrabi hrustanec, ki varuje naše sklepe in ohranja gladko artikulacijo.

Moj nasvet za vprašanje vadeče je bil, naj spodbuja varovanje sklepov in se drži načela manj je več. Vem, da je kontraintuitivno, še posebej, ko samo zadrževanje določenih položajev spodbuja ljudi, da gredo preko svojih mej in obvladajo zahtevne položaje. Če človekovi ligamenti postanejo nestabilni zaradi relaksina, zaradi prekomerne vročine ali kategakoli zunanjega vpliva, se ustvari nestabilnost v sklepih.

Nikoli ne bi mišičastega jogista spodbujali k temu, da dviguje še več uteži in se zakrči. Tako tudi preveč gibljiva oseba ne pridobi ničesar, če pridobiva na gibljivosti. Prekomerna gibljivost je enako nezdrava kot prekomerna zakrčenost. Iskati hočemo ravnotežje v praksi. Ozavestite se, kakšen je normalen obseg gibljivosti sklepov. Seveda prakticirajte posamezne vaje in položaje za podaljševanje vaših mišic, vendar ne pozabite, da je potrebnih 30 sekund neprekinjenega raztezanja, da senzorični receptorji v mišici detektirajo in dejansko dovolijo mišici, da obdrži novo, daljšo dolžino.

Zato si vzemite čas in bodite nežni. Ko začutite, da se razteza tkivo ob kosteh (dokler ni raztezanje ekstremno) je najbrž zdravo. Ko začutite neugodje v sklepu, se ustavite. Prosim zavarujte sklepe vadečih s tem, ko jim pojasnite razliko.”

Članek in odlične komentarje pod člankom od zdravnikov, jogijskih učiteljev in ostalih lahko najdete tu.